Prof.Dr. Halil Çivi
Köşe Yazarı
Prof.Dr. Halil Çivi
 

Irkçılık Teorileri Üzerine Kısa Notlar

Vatandaş soruyor: " Hocam ırkçlık nedir? Kısaca anlatabilir misiniz?" Çok özet olarak anlatmaya çalışayım. Irkçığın kökenleri için tarihsel, biyolojik, dinsel ve kültürel bir çok kanıt bulmak olasıdır.Ancak bilimsel olarak ırkçılık ideolojisi, 1789 Fransız Devriminden sonra yurtseverlik ve ulusseverlik fikirlerin çarpıtılması, bu kavramların eşitlik(egalitè), özgürlük( liberté) ve kardeşlik( fretenitè) köklerinden ve özlerinden kopartılarak,  giderek marjinalleştirilmesinden doğmuştur. Bilindiği gibi, Fransız Devrimi ile birlikte, feodal beylikler, teokratik krallıkar, çok kültürlü, çok dilli ve çok dinli imparatorluklar  giderek yerlerini anayasal eşit yurttaşlık temeline dayalı  parlamenter sistemle yönetilen demokratik ve  laik ulus devletlere bırakmışlardır. Teokratik, ilahi hanedanlık, krallık,şahlık ve  padişahlıkların siyasi  egemenlikleri sona ermeye yüz tutmuş; onların yerine ulusal egemenlik rüzgarları esmeye başlamıştır. Yeni kurulan ve kurulmakta olan ulus devletlerin anayasal eşit yurttaşlık anlayışı iki koldan tartışmaya açılmıştır. 1- Ulus devletin sınırları içinde ve toprakları üzerinde yaşayan ve o devletin egemenliğini tanıyan, dil, din, mezhep ve hiç bir etnik ayrımcılığa dayanmayan toprağa  bağlı herkese eşit yurttaşlık hakkı verilmesi anlayışı. Bu durum yurt ya da vatandaşlık duygusuna dayalı eşit yurttaşlık ( compatriote) olarak adlandırılmıştır. Ülke toprakları,o toprak parçası  üzerinde yaşayan tüm yurttaşların ortak yurdu kabul edilmiştir. Eşit yurttaşlık hakkı da aynı  toprak parçası zerinde bu ortak vatan anlayışından  türetilmiştir . Bu bağlamda, Kurtuluş Savaşından sonra ulus devlet anlayışı ile kurulan Türkiye Cumhuriyeti'nin  eşit yurttaşlık sistemini, Ulusal Önderimiz M.K.Atatürk  " Türkiye Cumhuriyetini  Kuran Türkiye Halkına  Türk milleti denir"  diyerek, sosyolojik olarak, ırkçılığa değil kültürel ve siyasal toprak bütünlüğüne ve ortak ideallere dayalı,  vatanseverliğe bağlı bir  tanımlama  yapmıştır. Zaten doğru  akılcı ve gerçekçi olanı da budur. 2- Irkçık teorileri ise:        a) ırkları siyah ırk, sarı ırk  beyaz ırk ve melez ırklar gibi sınıfsal hiyerarşiye ( derecelendirmeye) tabi tutarak beyaz ırkları diğerlerinden üstün saymak. Siyah  ve sarı ırkların beyaz ırklar tarafından yönetilmesini meşru, olağan ve hatta olması gereken gibi göstermek. İnsanların, iklimler ve coğrafi koşullardan dolayı oluşan  derilerinin rengini biyolojik ve siyasi bir üstünlük olarak kabul ettirmek.Ancak bu düşüncenin  günümüzün insanlık ve çağdaşlık  değerler anlayışında  yeri yoktur. Bu bu akıl ve bilim dışı düşünce tarzı İki yüzlü sömürgeci Batı  ülkelerince sömürgeleştirmeye karşı bir gerekçe yapılmış, siyah ve sarı ırklara mensup toplumların toprakları, bu kapitalist ve emperyalist devletler tarafından kolonileştirilerek  sömürülmüştür.        b) Beyaz ırk dahil, tüm ırk  kümelerinin kafatası çaplarının (hacım büyüklüklerinin)  ve beyin kortekslerinin yapısındaki farklılıkların temel alınarak bir "ÜSTÜN IRK" teorisi kurmak. Irklar arasında bir hiyerarşik skala, üstünlük ve aşağılık dereceleri oluşturmak. Bu ikinci tür ırkçılığın somut örneği ise Hitleri'n Alman halkının duygularını okşayarak onları  bu safsata  üstün ırk teorisine inandırmasıdır. Bu düşünce, ll. Dünya Savaşının çıkmasına, 60 milyondan fazla insanın ölümüne, milyonlarca Yahudi asıllı Almanların gaz odalarında ölümlerine ve fırınlarda  yakılmalarına neden olmuştur. Kıssadan hisse: Hangi dine  mezhebe, ırka, soya, etnik yapıya sahip olursa olsun, bir insanın kendi yurdunu, bayrağını, devletini, toplumunu sevmemesi büyük bir ahmahlıktır. Fakat bu sevgisini başka ülke ve uluslara karşı kine, nefrete ve düşmanlığa dönüştürerek  yansıtmak daha da büyük bir ahmaklıtır. Yaşamsal zorunluluklar hariç, diğer uluslarla ilişkiler düşmanlıklar üzerine değil, dostluklar üzerine yürütülür.  Ayrıca kendi devleti ve toplumu içindeki etnik ve azınlık grupları, nedensiz ve gerekçesiz  olarak ayrımclığa tabi tutmak ve   düsmanlaştırmak ahmaklıktan  öteteye, olsa olsa hainlik olabilir. Çünkü ulusal, siyasal ve kültürel birlikler, ayrıştırıp düşmanlaştırarak  değil, farklılıkları birleştirip kaynaştırarak olur.
Ekleme Tarihi: 31 Temmuz 2021 - Cumartesi

Irkçılık Teorileri Üzerine Kısa Notlar

Vatandaş soruyor: " Hocam ırkçlık nedir? Kısaca anlatabilir misiniz?" Çok özet olarak anlatmaya çalışayım.

Irkçığın kökenleri için tarihsel, biyolojik, dinsel ve kültürel bir çok kanıt bulmak olasıdır.Ancak bilimsel olarak ırkçılık ideolojisi, 1789 Fransız Devriminden sonra yurtseverlik ve ulusseverlik fikirlerin çarpıtılması, bu kavramların eşitlik(egalitè), özgürlük( liberté) ve kardeşlik( fretenitè) köklerinden ve özlerinden kopartılarak,  giderek marjinalleştirilmesinden doğmuştur.

Bilindiği gibi, Fransız Devrimi ile birlikte, feodal beylikler, teokratik krallıkar, çok kültürlü, çok dilli ve çok dinli imparatorluklar  giderek yerlerini anayasal eşit yurttaşlık temeline dayalı  parlamenter sistemle yönetilen demokratik ve  laik ulus devletlere bırakmışlardır. Teokratik, ilahi hanedanlık, krallık,şahlık ve  padişahlıkların siyasi  egemenlikleri sona ermeye yüz tutmuş; onların yerine ulusal egemenlik rüzgarları esmeye başlamıştır.

Yeni kurulan ve kurulmakta olan ulus devletlerin anayasal eşit yurttaşlık anlayışı iki koldan tartışmaya açılmıştır.

1- Ulus devletin sınırları içinde ve toprakları üzerinde yaşayan ve o devletin egemenliğini tanıyan, dil, din, mezhep ve hiç bir etnik ayrımcılığa dayanmayan toprağa  bağlı herkese eşit yurttaşlık hakkı verilmesi anlayışı. Bu durum yurt ya da vatandaşlık duygusuna dayalı eşit yurttaşlık ( compatriote) olarak adlandırılmıştır. Ülke toprakları,o toprak parçası  üzerinde yaşayan tüm yurttaşların ortak yurdu kabul edilmiştir. Eşit yurttaşlık hakkı da aynı  toprak parçası zerinde bu ortak vatan anlayışından  türetilmiştir .

Bu bağlamda, Kurtuluş Savaşından sonra ulus devlet anlayışı ile kurulan Türkiye Cumhuriyeti'nin  eşit yurttaşlık sistemini, Ulusal Önderimiz M.K.Atatürk  " Türkiye Cumhuriyetini  Kuran Türkiye Halkına  Türk milleti denir"  diyerek, sosyolojik olarak, ırkçılığa değil kültürel ve siyasal toprak bütünlüğüne ve ortak ideallere dayalı,  vatanseverliğe bağlı bir  tanımlama  yapmıştır. Zaten doğru  akılcı ve gerçekçi olanı da budur.

2- Irkçık teorileri ise:

       a) ırkları siyah ırk, sarı ırk  beyaz ırk ve melez ırklar gibi sınıfsal hiyerarşiye ( derecelendirmeye) tabi tutarak beyaz ırkları diğerlerinden üstün saymak. Siyah  ve sarı ırkların beyaz ırklar tarafından yönetilmesini meşru, olağan ve hatta olması gereken gibi göstermek. İnsanların, iklimler ve coğrafi koşullardan dolayı oluşan  derilerinin rengini biyolojik ve siyasi bir üstünlük olarak kabul ettirmek.Ancak bu düşüncenin  günümüzün insanlık ve çağdaşlık  değerler anlayışında  yeri yoktur.

Bu bu akıl ve bilim dışı düşünce tarzı İki yüzlü sömürgeci Batı  ülkelerince sömürgeleştirmeye karşı bir gerekçe yapılmış, siyah ve sarı ırklara mensup toplumların toprakları, bu kapitalist ve emperyalist devletler tarafından kolonileştirilerek  sömürülmüştür.

       b) Beyaz ırk dahil, tüm ırk  kümelerinin kafatası çaplarının (hacım büyüklüklerinin)  ve beyin kortekslerinin yapısındaki farklılıkların temel alınarak bir "ÜSTÜN IRK" teorisi kurmak. Irklar arasında bir hiyerarşik skala, üstünlük ve aşağılık dereceleri oluşturmak. Bu ikinci tür ırkçılığın somut örneği ise Hitleri'n Alman halkının duygularını okşayarak onları  bu safsata  üstün ırk teorisine inandırmasıdır.
Bu düşünce, ll. Dünya Savaşının çıkmasına, 60 milyondan fazla insanın ölümüne, milyonlarca Yahudi asıllı Almanların gaz odalarında ölümlerine ve fırınlarda  yakılmalarına neden olmuştur.

Kıssadan hisse:

Hangi dine  mezhebe, ırka, soya, etnik yapıya sahip olursa olsun, bir insanın kendi yurdunu, bayrağını, devletini, toplumunu sevmemesi büyük bir ahmahlıktır. Fakat bu sevgisini başka ülke ve uluslara karşı kine, nefrete ve düşmanlığa dönüştürerek  yansıtmak daha da büyük bir ahmaklıtır. Yaşamsal zorunluluklar hariç, diğer uluslarla ilişkiler düşmanlıklar üzerine değil, dostluklar üzerine yürütülür.

 Ayrıca kendi devleti ve toplumu içindeki etnik ve azınlık grupları, nedensiz ve gerekçesiz  olarak ayrımclığa tabi tutmak ve   düsmanlaştırmak ahmaklıktan  öteteye, olsa olsa hainlik olabilir. Çünkü ulusal, siyasal ve kültürel birlikler, ayrıştırıp düşmanlaştırarak  değil, farklılıkları birleştirip kaynaştırarak olur.

Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve gunestv.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.
Malatya haberleri